Titaani on yksi maankuoren yleisimmistä alkuaineista ja sitä on niin runsaasti, että sen pitäisi riittää ikisesti – miksi sitten titaani olisi niin kallista?
Titaani on yksi maankuoren yleisimmistä alkuaineista ja sitä on niin runsaasti, että sen pitäisi riittää ikisesti – miksi sitten titaani olisi niin kallista? Titaanin hintojaon vaikea selittää yksinkertaisesti, koska titaania käytetään melkein kaikilla teollisilla sektoreilla. Tämän vuoksi titaanin hintojaon tarkasteltava tapauskohtaisesti ja suhteessa erilaisiin komponentteihin, jotka tosiasiassa vaikuttavat titaaniin kilohintaan.
Titaanilla ei käydä kauppaa hyödykepörssissä samalla tavalla, kuin muilla raaka-aineilla. Analyytikot pyrkivät sen sijaan arvioimaan titaanin kilohinnan titaanisienen hinnan perusteella, joka on titaanin ensimmäinen muoto malmia muunnettaessa titaanimetalliksi. Puhtaan titaanin uuttaminen primaarisesta titaanimalmista on laaja ja työläs prosessi, ja sen takia siitä tuleekin noin kuusi kertaa ruostumatonta terästä kalliimpaa.
Sientä pidetään metallin ensimmäisenä kaupallisena muotona ja sienten hintaa käytetäänkin usein lähtökohtana usein lähtökohtana titaanin hintojen ja sen markkinoiden heilahtelujen analysoinneille. Titaanisieni saadaan, kun titaanitetrakloridia pelkistetään magnesiumilla ns. Kroll-prosessissa, joka on saanut nimensä tutkija William Krollilta, joka keksi kyseisen menetelmän. Nimi titaanisieni tulee sen sienimäisestä ulkonäöstä.
Yleisesti uskotaan, että titaanihintojen suhdannevaihtelut johtuvat pääasiassa kysynnästä, ja erityisesti lentokoneiden kysynnän vaihteluista. Vaikka tämä olikin oikea arvio tilanteesta titaanin kehityksen ensimmäisinä vuosikymmeninä, niin nykyään se ei ole aina totta. Tehtaiden titaanituotteiden kilohinnateivät esimerkiksi olleet kovinkaan herkkiä vuonna 2001 vähentyneelle kaupallisten lentokoneiden kysynnälle, eikä hintoihin vaikuttanut juurikaan vuoden 2008 finanssikriisi. Nämä eivät myöskään vaikuttanut titaanin tukkumyyjiin suuressa määrin. Nämä ovat selviä indikaattoreita siitä, että titaanihinnat eivät enää perustu pelkästään ilmailualan tarpeisiin, vaan pikemminkin sekoitukseen eri teollisuudenaloista, jotka käyttävät titaania raakamateriaalina.
Talouskriisit ovat historiallisesti luoneet titaanin kilohinnanvaihtelut, pakottaen suuret titaanien toimittajat sulkemaan vähemmän kannattavia tehtaitaan. Tämä puolestaan johti hintojen äkilliseen korjausliikkeeseen, joka johtui pääasiassa vähentyneestä tarjonnasta. Vastauksena tällaisiin korkeampiin hintajaksoihin suljetut kapasiteetit avattiin uudelleen ja näin saatiin luotua uusi vakaan ja kasvavan kysynnän taso, joka on tarjonnut seuraaviksi vuosiksi vakaampaa titaanin hintatasoa.